Strony

09 kwietnia 2015

Dziewczyna w kokoszniku


Nazwa kokosznik pochodzi od słowiańskiego słowa  >>kokosz<<  oznaczającego zarówno kurę, jak i koguta, czy też od staroruskiego słowa  >>kokosz’<<  oznaczającego kwokę, a jego kształt przypomina właśnie kurzy lub koguci grzebień. 

Primabalerina Anna Pawłowa w stroju z jednego z przedstawień 
Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa, fot. ok 1910-11.


Kokosznik jest kobiecym nakryciem głowy i nieodłącznym elementem tradycyjnego stroju rosyjskiego. Obecnie spotyka się go w strojach zespołów folklorystycznych, nosi go również Śnieżynka, wnuczka Dziadka Mroza. Zakłada się go na gładko zaczesane włosy, z tyłu wiąże wstążkami, czoło często przykrywa siateczka upleciona z pereł.

Wielka księżna Ksenia Aleksandrowna na balu zimowym, 1903 r.


Przód kokosznika jest bogato zdobiony aplikacjami, haftami, koralikami czy kamieniami ozdobnymi.

 Ilustracja Borysa Zworykina (1872 - 1942) do rosyjskiej baśni.


A mnie szczególnie utkwiły w pamięci te wszystkie carewny, bojarynie i Snieguroczki w bogato zdobionych sarafanach i kokosznikach, skrywających ich blond włosy. Takie to krasawice były bohaterkami mojego dzieciństwa, gdy w telewizji nie brakowało przepięknych baśni rosyjskich, a bajki Disneya można było obejrzeć od święta. Z kolei w księgarni międzynarodowej mama kupowała mi wspaniale ilustrowane książki z baśniami rosyjskimi i z dziwnymi wówczas dla mnie tajemniczymi literkami, za to w ich ilustracje mogłam wpatrywać się godzinami :)







Kokosznik z twarzą dziewczyny uformowałam z brązu Goldie Bronze.  Ozdobiłam go cyrkoniami w kolorze szafiru i akwamaryny, a centra kwiatków – granatowymi perłami słodkowodnymi. Wszystkie pozostałe metalowe elementy są ze srebra zaoksydowanego na kolor brązowy. Pod kwiatkami są podczepione po trzy rzędy maleńkich kuleczek naturalnego turkusu i dwa apatyty. Wisior jest zawieszony na naszyjniku ze srebrnych rurek nawleczonych na linkę jubilerską i poprzetykanych kuleczkami barwionego apatytu. Naszyjnik łatwo jest dopiąć na haczyki do wisiora z obu jego stron. Cały wisior  mierzy 5,3 cm x 10 cm; długość samego naszyjnika (po odpięciu od wisiora):  53 cm.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz